Spreekuur bij Silver Bay - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Danielle - WaarBenJij.nu Spreekuur bij Silver Bay - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van Danielle - WaarBenJij.nu

Spreekuur bij Silver Bay

Blijf op de hoogte en volg Danielle

26 Februari 2016 | Griekenland, Lesbos

In de middag houden we medisch spreekuur in Silver Bay. Dit is een opvangplek voor de kwetsbaardere vluchtelingen: ouderen, zwangeren, gezinnen met kinderen. Vluchtelingen mogen hier maximaal drie dagen verblijven, daarna moeten ze verder reizen.

Hele gezinnen komen tegelijk onze medische bus in. Iedereen heeft wel ergens last van. De meest voorkomende klachten zijn spierpijn, keelpijn, hoesten, benauwdheid, pijn op de borst, diarree, huidafwijkingen en slecht slapen.

Een jongen komt voor een recept. Hij laat littekens zien over zijn gehele lichaam: het resultaat van bom in Syrië. Hij had eigenlijk een her-operatie nodig in Turkije maar heeft dat geweigerd. Hij is ervan overtuigd dat tijdens de operatie zijn organen zullen worden uitgenomen om daar op de zwarte markt verhandeld te worden.

Een meisje heeft diarree. Ik onderzoek haar buik. Bij de palpatie van haar onderbuik verstijft ze en houdt ze haar handen tussen haar benen. Ik wil niet weten wat dit meisje allemaal is overkomen dat ze zo reageert.

Een Afghaanse vrouw, bijna negen maanden zwanger, komt met beginnende weeën. Als ik haar dat vertel, zegt ze dat ze in Duitsland wil bevallen, daar is haar familie. Ik moet praten als brugman om haar ervan te overtuigen dat dat niet zal gebeuren. Dat de weg nog te lang is en ze onderweg zal bevallen. Ze gaat huilen. Ze is al drie dagen in Silver Bay en moet daar eigenlijk weg. We kunnen met de directie van Silver Bay een speciale regeling voor haar te treffen, zodat ze hier mag blijven tot ze bevallen is. Ik realiseer wel dat ik niet meer kan doen dan haar in een veilige omgeving laten bevallen en het probleem uitstellen. Ze zal direct na de bevalling verder proberen te reizen met haar pasgeboren baby, naar Duitsland, naar haar familie. Ze zal daar waarschijnlijk niet aankomen. Momenteel worden er geen vluchtelingen meer vervoerd vanaf Lesbos naar Athene. Mocht ze Lesbos toch afkomen wacht haar de gesloten grens van Macedonië. Uiteindelijk zullen zij en haar baby terug moeten reizen omdat Afghanen niet meer worden toegelaten in Europa. De gevolgen van 'vol is vol'.

Tags: Lesbos