Laat ze maar komen - Reisverslag uit Malta, Malta van Danielle - WaarBenJij.nu Laat ze maar komen - Reisverslag uit Malta, Malta van Danielle - WaarBenJij.nu

Laat ze maar komen

Blijf op de hoogte en volg Danielle

11 Oktober 2016 | Malta, Malta

2.40h, de wekker gaat. Terwijl bliksemschichten de lucht en zee verlichten neem ik plaats voor de eerste watch-shift. De Golfo Azzurro vertrok gisterenochtend vanuit Malta.. We verwachten rond 5h in de rescuezone te zijn, zo'n 25-35 km uit de kust van Libië.

De boten met migranten vertrekken rond middernacht/vroeg in de ochtend vanuit Libië en zijn vaak ook rond 5h in de rescuezone. We gaan het zien of dat vandaag ook zo is. De wind is sterk en aanlandig, geen gunstige omstandigheden voor de boten vanuit Libië.

Terwijl de rest nog lekker door zn bed heen rolt op de deining van de zee, zit ik met mn watch-maatje Johannes en stuurman Arend op de uitkijk op de brug. We zijn op alles voorbereid. De RIB is ready to go, de crash bag gecheckt en de crew is voorbereid. De trainingen 'man over boord', safe room' en RIB instructies zijn achter de rug, de medische unit is helemaal uitgeplozen en heringericht en vele scenario's zijn doorgesproken.

Laat ze maar komen.