Drukke tijden - Reisverslag uit Malta, Malta van Danielle - WaarBenJij.nu Drukke tijden - Reisverslag uit Malta, Malta van Danielle - WaarBenJij.nu

Drukke tijden

Blijf op de hoogte en volg Danielle

21 Oktober 2016 | Malta, Malta

Gisteren hebben we 230 mensen van het water kunnen halen. Tijdens de reddingsactie begaf de bodem van de rubberboot het. Ondanks de paniek die ontstond heeft ons reddingsteam bijna iedereen veilig aan boord kunnen krijgen. Een vrouw heeft het niet overleefd.

Aan boord hebben we een jongen met schotwonden behandeld. Vier mannen hadden tweede graads brandwonden op hun billen en genitaliën door de chemische reactie van vermenging van benzine met zeewater. Vele mensen waren verzwakt, onderkoeld en zeeziek, waaronder een klein kindje. Zo suf als het kindje aan boord kwam, zo hyperactief verliet ze rond 22.30h onze boot. Appelmoes, een stuk Tony Chocolony en opgeblazen handschoen met een smiley erop doet wonderen.

Even lijkt de rust hersteld, welgeteld drie uur lang. Om 2.30h wordt een grote houten boot met honderden mensen en een rubberboot gezien. De eerste prioriteit is het uitdelen van reddingsvesten. Op de houten boot lijkt iedereen in orde. Bij zonsopgang worden de mensen aan boord gebracht.
Bij de rubberboot is een verschrikkelijke situatie ontstaan waarbij de rubber boot tijdens de redding in internationaal water werd aangevallen door de Libische kustwacht. De laatste update is dat minimaal 30 mensen zijn verdronken...

Inmiddels is het 7.50h en nieuwe boten blijven aan de horizon verschijnen. It is gonna a long day hier op de Middellandse zee...